Welke camera apparatuur neem ik mee tijdens een trouwreportage

Ik krijg vaak de vraag met welke camera apparatuur ik werk op een bruiloft. Het leek me daarom leuk om eens een artikel te schrijven over de camera apparatuur die ik heb en waar ik het voor gebruik. Dit is een update op het originele artikel uit 2013, er is namelijk in de wereld van de camera erg veel gebeurd.

Met dit artikel wil ik wel benadrukken dat dit mijn visie is over de camera apparatuur en dat dit uiteraard niet altijd de juiste voor jou hoeft te zijn. Het is mijn manier van werken en wellicht kun je daar ook wat ideeën uit halen.

Camera apparatuur

Het belangrijkste dat je nodig hebt is uiteraard een fotocamera. Bruidsfotografie kun je maken met elke fotocamera zolang deze camera maar doet wat jij wilt en je daarmee het gewenste resultaat behaalt. Leer daarom je camera van binnen en buiten en zorg dat je ermee kan lezen en schrijven. Voor trouwfotografie vind ik persoonlijk dat je altijd met 2 camera's of meer op pad gaat. Dit heeft 2 redenen namelijk: 1. je hebt altijd een backup camera bij je mocht er één niet meer functioneren. 2. Een tweede camera is ook erg handig wanneer je even snel met een andere lens wilt werken. Je zet twee verschillende lenzen op je bodies en kan zo snel wisselen. Dit voorkomt ook dat er minder stof in je camera komt op de sensor omdat je de lenzen niet steeds hoeft te wisselen.

Ik ben jaren lang een Canon gebruiker geweest maar merkte dat 2 zware camera’s aan mijn nek op een lange dag behoorlijk zwaar werd. Sinds 2014 zijn de eerste serieuze opvolgers van de spiegel reflex camera’s gekomen: Mirrorless camera’s. Deze systeem camera’s zijn in korte tijd zo snel geworden dat ze de spiegel reflex camera voorbij zijn gegaan op meerdere punten. Ze hebben veel meer mogelijkheden met focus (zoals gezicht en oog herkenning). Ook het aantal beelden per seconde is al omhoog gegaan naar 30 frames per seconde (niet dat je dat snel gaat gebruiken tijdens een trouwreportage). Als laatste belangrijke punt voor mij is dat het gewicht gehalveerd is waardoor ik minder last van mijn rug heb.

Ik heb erg lang gewerkt met de Canon 1D IV, 5D III, Canon 1DX en 1DX II, maar het werd allemaal net iets te zwaar en luidruchtig. Ik heb een eerste switch gemaakt naar Sony omdat ik mijn Canon lenzen kon blijven gebruiken. Nadeel van de A7 serie is alleen dat de lenzen net zo zwaar of soms zwaarder zijn dan de oude Canon lenzen omdat het een Full Frame camera is. Dus qua gewicht schoot ik dan niet echt op. Mijn oog viel daarom al snel op het populaire Fuji X systeem.

 fuji X-T3 black en graphite

fuji X-T3 black en graphite

Fuji X-T3

Deze camera is uitgekomen eind 2018 en is de derde versie van de X-T serie. Ik ben ooit begonnen met de X-T1, maar deze camera had geen lekkere grip waardoor ik deze camera niet goed kon inzetten op een trouwreportage. Wat ik vooral zo mooi vond van de X-T1 zijn de kleuren die deze camera vastlegt vergeleken met Sony en Canon. Toe de X-T2 uit kwam zat er een veel betere grip bij en was de camera een stuk professioneler geworden. Nu versie 3 er is, is dit mijn Canon 1DX II voorbij gegaan.

Zoals eerder verteld is het gewicht voor mij heel belangrijk. Dit lichte gewicht komt doordat Fuji gebruik maakt van een APS-C sensor die wat kleiner is dan de Full Frame sensor. Wat mij in het begin tegen hield is de kleinere sensor die er voor zorgt dat je “minder bokeh” (Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. bron: wiki) hebt. Wanneer je dezelfde foto maakt met dezelfde hoeveelheid mm op beide camera’s en je legt deze foto’s naast elkaar dan zie je inderdaad dan de full frame een mooiere zachte achtergrond heeft. Maar het gebeurd nooit dat je 2 verschillende camera’s tegelijk gebruikt om dezelfde foto te maken. Daarbij heeft de Fuji ook zeker een mooie bokeh en zodra je eenmaal met Fuji werkt mis je de full frame camera echt niet meer.

 Bokeh met de Fuji X systeem camera

Bokeh met de Fuji X systeem camera

Fuji X-H1

 Fuji X-H1 systeemcamera

Fuji X-H1 systeemcamera

Naast de twee X-T3 camera’s die ik om mijn HoldFast Moneymaker draag (daarover later meer) heb ik altijd extra reserve camera’s bij me en zet een extra lens op deze camera’s zodat ik snel kan switchen tussen diverse lenzen. De Fuji X-H1 is naast de X-T3 ook een vlaggenschip van Fuji. Deze camera lijkt net iets meer op de Canon 1DX camera’s door zijn vorm. Hij is wat groter dan de X-T3 en ligt heerlijk in de hand. Daarbij heeft deze Fuji X-H1 een in-body-stabilisation wat in houd dat alle lenzen worden gestabiliseerd met de sensor. Deze sensor beweegt en haalt de trillingen uit het beeld. Daarbij is deze Fuji X-H1 naast foto camera ook echt geschikt voor film. Veel filmers switchen ook mede vanwege het gewicht en deze in-body stabilisatie wat echt super werkt bij film. De auto focus van deze camera is net zo snel als de Fuji X-T2 waardoor deze wat trager is dan de nieuwe X-T3 en daarom gebruik ik deze camera voornamelijk als backup fotocamera en als film camera.

De oude vertrouwde knoppen die je gewend bent van de X series zitten op deze camera maar er is ook een klein LCD scherm bovenop de camera waarop je gemakkelijk de instellingen van de camera kunt aflezen. Dit kan soms handig zijn in het donker.

Fuji X100F

Ik heb altijd bij een bruiloft deze camera bij me. Dit is een kleine systeem camera met een vaste 23mm lens (35mm op full frame). Deze 23mm lens is een heerlijke tussenmaat omdat het net tussen de 16 en 56mm (24 en 85mm) zit. Daarnaast heeft deze F2 lens wanneer je hem helemaal open zet op F2 ook een bepaalde afwijking/wollig effect wat een uniek beeld geeft dat niet op de F1.4 lens zit. In de Fuji X100F zit een Leaf Shutter (centraal sluiter). Het mooie van deze sluiter is dat je met je flitser heel gemakkelijk een High Speeds Sync foto kunt maken zonder dat je je batterij snel leeg laat lopen. Dit heeft er in het kort mee te maken dat de flitser niet speciaal in de High Speeds Sync modes gezet hoeft te worden waardoor je meer batterij power over houdt en je batterij ook niet sneller leeg loopt.

 Met een flitser in mijn hand en de camera in de andere hand kan je de lucht mooi donker maken met de Fuji X100F

Met een flitser in mijn hand en de camera in de andere hand kan je de lucht mooi donker maken met de Fuji X100F

Lenzen

Naast een goede body bepaald goed glas wat voor licht er op je sensor komt. Goed glas geeft beter resultaat dan minder goed glas. Helaas is goed glas duurder, maar wanneer je goedkoop en duur gaat vergelijken zie je het verschil.

Een oudere camera met goed glas is wat mij betreft een betere investering. Het glas blijft ook langer van kwaliteit terwijl elk jaar de camera's beter en beter worden. Ik werk meer met zowel vaste lenzen als zoom lenzen. Over het algemeen kunnen vaste lenzen scheper zijn en hebben ook een grotere diafragma (meer licht dus in het donker beter maar ook meer bokeh).

Samyang 8mm Fisheye F2.8

samyang-8mm-fisheye-f2.8.jpg

Deze lens is heel gaaf. Fuji maakt zelf (nog) geen Fish Eye lens en deze Samyang die is speciaal voor Fuji gemaakt. Dit is een manual lens en je moet altijd van te voren de lens instellen. Dit is in het begin even wennen maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt merk je dat een manual lens vele malen sneller werkt dan een autofocus lens. Dit komt omdat het het focussen overslaat want je hebt de lens immers van te voren in gesteld.

Een fish Eye geeft een bol effect waarmee je net ander beeld krijgt dan bij de andere lenzen. De lens heeft een diafragma van F2.8 waardoor je ook in donkere situaties prima aan de slag kunt. Ik gebruik de lens voornamelijk bij het feest in de avond. Doordat je het bolle effect krijgt geeft net iets meer gevoel dat je bij het feest aanwezig bent. Ook leuk is om de lens in te zetten tijdens de fotoshoot om veel omgeving vast te leggen met een vervormd effect. Belangrijk bij deze lens is dat je de personen wel in het midden probeert te houden zodat ze minimale vervorming krijgen.

De Samyang 8mm Fish Eye is te koop bij: Amazon

 fish-eye-op trouwfeest

fish-eye-op trouwfeest

 Fish eye met de Samyang 8mm

Fish eye met de Samyang 8mm

Fujinon 10-24mm F4

 Fujinon 10-24mm F4

Fujinon 10-24mm F4

Hier één van mijn favoriete lenzen. Deze groothoek presteert heel goed en geeft goede scherpe beelden. Omgerekend is deze 10-24mm een 15-36mm. Op 10 millimeter krijg je een heel ruimtelijk effect net als de Fish Eye alleen is het beeld bij deze lens niet bol maar juist hol. Hoe meer je naar de buitenrand gaat krijg je meer vervorming, dus ook bij deze lens geld dat je de personen meer in het midden moet proberen te houden. De F4 lens is prima in te zetten bij de meeste situaties. Zodra het donker wordt zal je wat meer ISO moeten gebruiken.

Deze lens gebruik ik vooral bij groepsfoto's en overzicht foto's (denk eens aan een kerk of andere trouwlocaties maar ook een park). Maar ook op het feest is dit de lens die ik gebruik. Ik zet de lens in manual focus waardoor ik niet hoef te focussen en zet de lens op F4.5 -5.6 waardoor ik bij groepsfoto’s toch iedereen scherp krijg en mijn flitser goed kan gebruiken om momenten te bevriezen.

Deze lens is dus heel gevarieerd in te zetten tijdens de dag zelf maar ook op het feest en zit daarom standaard in mijn fototas bij een trouwreportage.

 Fujinon 10-24mm feest fotografie

Fujinon 10-24mm feest fotografie

 Fujinon 10-24mm om de omgeving weer te geven.

Fujinon 10-24mm om de omgeving weer te geven.

Fujinon 16mm F1.4

 Fujinon 16mm F1.4

Fujinon 16mm F1.4

Deze prachtige lens heb ik lang laten liggen omdat ik dacht deze niet veel te gebruiken. Omdat ik zoom lenzen meer gewend was op Canon gebruikte ik deze lens daar veel minder vaak. Misschien was dat ook omdat de lens op een bepaalde manier het beeld over bracht. Het beeld met deze 16mm van Fuji gebruik ziet het er toch anders uit dan op de Canon en werkt deze erg lekker. Je ziet net wat meer doordat het groothoek is maar de vervorming in het beeld is niet storend en verder geeft de lens hele mooie kleuren en contrasten.

Deze lens blijft lekker vast zitten op de camera en kan ook perfect worden gebruikt op het feest of in de kerk omdat je met F1.4 erg veel licht binnen krijgt.
* tip: de minimale afstand van de lens tot het onderwerp 15cm is, waardoor je een soort groothoek macro foto kunt maken, heel uniek!

 met de fuji 16mm lens krijg je weinig vervorming en heel scherp beeld

met de fuji 16mm lens krijg je weinig vervorming en heel scherp beeld

 Je kunt heel dichtbij komen met de 16mm van Fuji

Je kunt heel dichtbij komen met de 16mm van Fuji

 Ook in het donker kun je deze lens perfect inzetten.

Ook in het donker kun je deze lens perfect inzetten.

Fujinon 56mm F1.2

 Fujinon 56mm F1.2

Fujinon 56mm F1.2

Dit is een van mijn favoriete lenzen. Als je de lens ziet zou je niet verwachten dat deze lens een diafragma van F1.2 kan hebben. De Canon versie is erg zwaar en groot met daarbij een grote nadeel dat hij heel traag is met autofocus EN purple fringing geeft. Deze Fuji 56mm F1.2 heeft daar zo goed als en is mega scherp!

Op de SLR is het veel lastiger om een foto op F1.2 te maken. Zeker wanneer je een portret maakt en de ogen haar scherp wilt hebben. Je hoopt altijd maar dat de camera goed heeft scherp gesteld. Het voordeel van de Fuji is dat hij gezichten maar ook ogen kan volgen en scherpstellen waardoor je veel minder missers hebt en je bezig kan houden met het fotograferen.

De grote F1.2 diafragma geeft ook een prachtig onscherpe achtergrond en erg veel lichtopbrengst. Dus in donkere situaties kun je deze lens super goed gebruiken en behoud je een mooie hoge sluitertijd waardoor je weer scherpe foto's krijgt :)

Wat ook leuk is om te doen is dat je een macro tussen ring op de camera zet in combinatie met deze Fujinon 56mm F1.2. Je kan dan mooie macro foto’s maken en dat scheelt wat gewicht in je fototas.

 Fuji 56mm F1.2. Je valt niet op doordat je op afstand blijft.

Fuji 56mm F1.2. Je valt niet op doordat je op afstand blijft.

 De Fuji 56mm F1.2 met macro tussenring

De Fuji 56mm F1.2 met macro tussenring

Fujinon 50-140mm F2.8

 Fujinon 50-140mm F2.8

Fujinon 50-140mm F2.8

Deze zoom lens is best groot maar vergeleken met de Canon versie is hij een stuk lichter. Deze Fujinon 50-140mm F2.8 heeft een hele goede Optical Image Stabilisation systeem waardoor je zelfs volledig ingezoomd veel trillingen opvangt.

Deze lens is mijn favoriet tijdens de trouwreportage in bijvoorbeeld het park of in een dorpje. Je kunt namelijk door helemaal in te zoomen alle storende elementen rondom het bruidspaar weg snijden. Daarbij geeft de F2.8 op 140mm een prachtige bokeh en je zal nooit meer zeggen dat je met een Fuji met APS-C sensor geen mooie bokeh kunt maken.

Met zoom ben je net even wat flexibeler wanneer je bijvoorbeeld bij de ceremonie wat portretten van de belangrijkste gasten wilt maken. Je hoeft dan niet steeds heen en weer te lopen om de persoon beeld vullend te fotograferen.

Doordat je zo dichtbij kunt komen ben je ook wat meer onzichtbaar en dat is vooral tijdens een ceremonie of in de kerk erg handig.

Deze lens gaat altijd mee, maar zonder kun je ook zeker een eind komen. Dit is puur een luxe lens en mooie aanvulling op de lenzen. De lens gebruik ik over het algemeen alleen tijdens een ceremonie en de fotoshoot. De rest van de dag gaat hij weer de fototas in.

 met de Fuji 50-140mm krijg je mooie bokeh en zijn de storende elementen rondom het onderwerp verdwenen

met de Fuji 50-140mm krijg je mooie bokeh en zijn de storende elementen rondom het onderwerp verdwenen

 tijdens de ceremonie is de Fuji 50-140mm een perfecte lens om te gebruiken om onopvallend te blijven.

tijdens de ceremonie is de Fuji 50-140mm een perfecte lens om te gebruiken om onopvallend te blijven.

 tijdens de fotoshoot is de fuji 50-140mm een perfecte lens.

tijdens de fotoshoot is de fuji 50-140mm een perfecte lens.

Flitsers

Op een trouwreportage probeer ik zoveel mogelijk natuurlijk licht te gebruiken, maar soms ontkom je er niet aan om te flitsen. Je hebt Speed Lights en studio flitsers. De speedlight is heel populair bij veel fotografen omdat hij klein is en makkelijk mee te nemen. De studio flitser daarentegen is weer een stuk groter maar geeft meer licht en kan in sommige situaties een beter uitkomst bieden (denk eens aan het overstralen van de zon). Tijdens een trouwreportage wil je zo vele mogelijk kleine spullen bij je hebben dus een speedlight is daarvoor de beste oplossing.

Flitsen kan net dat kleine beetje extra geven waardoor de foto mooie wordt. Ook tijdens het feest kan een flitser heel handig zijn. Je kunt hem zowel op je camera zetten als van de camera af halen. Tijdens een trouwreportage heb ik meestal 6 flitsers bij me die variëren in sterkte. Ik heb 2x Godox TT350 flitsers bij me die erg klein en licht zijn maar niet al te veel licht geven. Deze flitsers zijn perfect voor op het feest waar je niet veel licht nodig hebt. Daarnaast ik heb een Godox TT685 en V860II die het meest lijken op de Canon flitsers. Deze zijn handig wanneer je net wat meer power nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een groepsfoto waarbij je wat meer licht nodig hebt. Deze flitsers zijn ook perfect in te zetten op het feest als sfeer verlichting. Een band en DJ hebben vaak licht bij zich maar niet altijd voldoende. Daarbij is het licht ook niet constant dus daarom plaats ik mijn eigen flitsers met een kleuren gel erop zodat ik in ieder geval mijn sfeer licht erbij kan gebruiken.

Naast deze 4 flitsers gebruik ik ook de Godox 2 stuks van de AD200. Deze flitsers zijn erg krachtig en gebruik ik alleen als er echt veel extra licht nodig is. Dit gebeurd zelden tijdens een trouwreportage dus deze zitten voor de zekerheid in mijn fototas.

Fuji heeft eigen flitsers en werken prima zolang je ze op je camera gebruikt. Wil je off-camera werken dan is dit systeem niet heel makkelijk om mee te werken. Daarom is het merk Godox perfect om te gebruiken. Het mooie van dit systeem is dat je van hele kleine speedlights tot studio flitsers samen kunt gebruiken omdat ze allemaal over hetzelfde draadloze systeem werken. Wat ook een mooi voordeel is dat je de flitsers kunt combineren met andere camera merken. Stel dat je een Canon gebruikt met de Canon trigger, dan kun je mijn Godox flitsers besturen, en dat is echt heel slim over nagedacht!

Om flitsen zo min mogelijk te laten opvallen op de foto kun je verschillende trucs gebruiken. Een truc is om gebruik te maken van grote vlakken om je heen. Wellicht dat er een witte muur in de buurt is welke je kunt gebruik om op te flitsen. De muur wordt dan je lichtbron en geeft dan mooi zacht licht.

De Godox AD200 is te koop bij: Amazon
De Godox TT685F is te koop bij: Amazon
De Godox TT860F II is te koop bij: Amazon
De Godox TT350F is te koop bij: Amazon

Tassen

 ThinkTank Retrospective

ThinkTank Retrospective

Ik heb vele tassen gehad tijdens trouwreportages. Rugtassen, heuptassen, trolleys en schoudertassen. Er zijn verschillende merken voor bij gekomen maar ik ben blijven hangen bij het ThinkTank. Dit bedrijf weet elke keer weer goede tassen te maken waar echt over nagedacht is. Dit merk maakt tassen voor fotografen wat is ontworpen door fotografen. Op dit moment heb ik de ThinkTank Retrospective 30 en 50. De 50 is net weer wat groter dan de 30. Je kunt hier heel veel in kwijt en daarbij zie je niet dat het een fototas is. Een rugtas tijdens een bruiloft vind ik niet handig omdat je rug dan warm wordt en deze Retrospective tassen hand je over je schouder. Het mooie bij deze 50 versie is dat je ook je 15" Laptop mee kunt nemen (iets dat ik altijd doe). Er zijn vele andere tassen te koop maar tot op heden is dit voor een trouwreportage voor mij de tas bij uitstek.

De Retrospective 30 en 50 zijn te koop bij hier te koop: Amazon

De Retrospective tassen neem ik mee tijdens de ceremonie of bij het aankleden zodat ik wat extra lenzen kan bij me heb voor bepaalde situaties. Naast de twee camera’s kan het soms handig zijn extra lenzen te gebruiken en deze kan je dan in je tas bewaren.

Een bruiloft is een hele lange dag en je weet nooit waar je terecht komt. Maar omdat ik overal op voorbereid wil zijn heb ik in de auto de ThinkTank Airport Security V2.0 helemaal vol met lenzen en flitsers. Dus mocht ik iets nodig hebben haal ik het uit deze tas en stop dit in de Retrospective. Daarbij kan ik in de ThinkTank Airport Security V2.0 ook mijn laptop kwijt want deze gebruik ik over het algemeen tijdens het diner dus kan ik deze beter veiling in de auto laten.

De ThinkTank Airport Security V2.0 is te koop bij: Amazon

 Mijn ThinkTank Airport Security gevuld met camera gear

Mijn ThinkTank Airport Security gevuld met camera gear

HoldFast MoneyMaker

De MoneyMaker is een soort riem die je aantrekt waaraan je 2 camera’s kunt bevestigen. Je hebt ook de R-Strap welke voor zowel 1 als 2 camera’s te koop is, maar de MoneyMaker zit lekkerder en werkt ook veel lekkerder. Ik gebruik de R-strap meestal tijdens het feest waar ik met 1 camera te gelijk werk.

Bij de MoneyMaker wordt het gewicht van de camera’s wordt over schouders en rug verdeeld waardoor je minder klachten hebt. De camera’s hangen ook mooi naast je waardoor je gemakkelijk kunt bukken zonder dat je lens over de grond gaat. De MoneyMaker is vrij prijzig maar wat mij betreft het geld meer dan waard.

Hier is de HoldFast MoneyMaker te koop: Amazon

 Hier zie je me in actie met de MoneyMaker

Hier zie je me in actie met de MoneyMaker

Ik ben benieuwd naar jullie trouwdag

 Bruidsfotograaf Stefan Segers

Hebben jullie ook een spetterend feest in de planning? Kom dan een keer langs op de koffie. We zijn erg benieuwd naar jullie trouwdag indeling en wat voor feest jullie willen organiseren. Uiteraard is bellen ook mogelijk op telefoon 065-3338796.

Stefan Segers

Stefan Segers Fotografie, Koraalrood 153, 2718 SB Zoetermeer, Nederland

Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.